Jeśli zastanawiasz się nad uruchomieniem własnego sklepu internetowego lub stroną internetową dla firmy – musisz pomyśleć o wyglądzie. W obecnych czasach sprawdzają się przede wszystkim przejrzyste i czytelne szablony w stonowanych barwach. Minimalizm w designie stron internetowych, to podejście, które skupia się właśnie na prostocie, a zarazem czytelności i pełnej funkcjonalności. W przypadku stron internetowych i sklepów internetowych minimalizm, to skupienie się na kluczowych aspektach: przejrzystości, intuicyjnym interfejsie oraz szybkości ładowania witryny. Poprzez eliminację zbędnych obrazów, grafik czy różnorodnych efektów. Dlatego właśnie możemy powiedzieć, że minimalistyczny design – wydajna strona internetowa.
Spis treści:
1. Znaczenie szybkości ładowania strony internetowej
2. Minimalistyczny design – wydajna strona internetowa
3. Korzyści z minimalizmu dla sklepów internetowych WooCommerce
4. Kilka wskazówek dla minimalizacji
5. Badanie szybkości sklepu internetowego
6. Podsumowanie
7. Często zadawane pytania
Znaczenie szybkości ładowania strony internetowej
Po pierwsze – wpływ na SEO i pozycjonowanie strony internetowej.
Wielokrotnie, w wielu moich wpisach blogu SRKstudio wspominałem o tym, jak ważną kwestią jest szybkość ładowania stron internetowych w odniesieniu do SEO i pozycjonowania. Większość nowoczesnych wyszukiwarek internetowych, w tym Google testują stronę pod kątem szybkości. Przekładając wyniki bezpośrednio na ranking. Witryny i sklepy internetowe, które ładują się szybciej, są bardziej wartościowe dla algorytmów, co może przełożyć się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. To pierwsza z zalet zastosowania minimalizmy w layoucie. Redukując niepotrzebne zasoby, wspieramy optymalizację pod kątem SEO i wyszukiwarek.
Po drugie – lepsze wrażenia UX/UI odwiedzających stronę internetową.
Nie tylko badania, ale także obserwacje każdego z nas potwierdzają, że użytkownicy oczekują, że strona załaduje się w mniej niż przysłowiowe 3 sekundy. Im dłuższy czas ładowania naszej witryny, tym większa szansa na odrzucenie, czyli wyjście ze strony przed podjęciem jakiejkolwiek interakcji ze strony użytkownika. Szerzej opisuję zjawisko odrzuceń we wpisie dotyczącym oznak, że strona internetowa potrzebuje przebudowy. Minimalistyczne projektowanie pozwala na uproszczenie struktury strony i eliminację zbędnych, ciężkich i rozpraszających elementów. Ma to bezpośredni wpływ na skrócenie załadowania się strony internetowej lub sklepu internetowego. W parze z takim projektowaniem idzie także większe prawdopodobieństwo wykonania przez odwiedzających pożądanych przez nas konwersji. Czym są konwersje i jak je zwiększyć także opisywałem w innym moim wpisie na blogu. Przecież o to właśnie chodzi w tym wszystkim, żeby nasza witryna nie była martwa, a przyciągała użytkowników.
Minimalistyczny design – wydajna strona internetowa
Przejdźmy więc do potwierdzenia postawionej tezy. A mianowicie, że minimalistyczny design = wydajna strona internetowa. Dokonując redukcji zbędnych, ciężkich i niepotrzebnych elementów zyskujemy wiele. Oczywiście mniejsza ilość ciężkich zasobów, takich jak grafiki, animacje, efekty czy przeszacowane funkcjonalności wpłynie pozytywnie na szybkość witryny. Prócz tego zmniejszy się także obciążenie serwera oraz bardziej zoptymalizowany i uporządkowany kod źródłowy. Ma to ogromne przełożenie zwłaszcza w odniesieniu do WordPressa. WP jest systemem, który łatwo przeszacować. Instalując nieodpowiednie wtyczki, szpikując go grafikami nieodpowiednich rozmiarów i formatów. Redukując wszystko, nasza witryna będzie znacznie lepiej sprawdzać się w rękach użytkowników.
SRKstudio – Modernizacja stron internetowych WordPress.
Jeśli właśnie stwierdziłeś/aś, że Twoja strona lub sklep internetowy potrzebują profesjonalnej przebudowy, zapraszam do skorzystania z fachowej pomocy lub bezpłatnej, niezobowiązującej konsultacji.
Tworzenie stron internetowych ->
Korzyści z minimalizmu dla sklepów internetowych WooCommerce
Sprawdźmy teraz, jak minimalistyczny design może przełożyć się pozytywnie na sklep internetowy WooCommerce. Dobrze dobrana ilość i format obrazków zapewni szybsze poruszanie się po witrynie. Jest to o tyle ważne, że sklepy internetowe w odróżnieniu od prostych stron firmowych mają zazwyczaj dłuższe sesje. Użytkownik więc przegląda nasze kategorie, katalog produktów, a następnie realizuje zamówienie. Podczas gdy na stronie firmowej przechodzi przez kilka zakładek maksymalnie i pisze wiadomość lub dzwoni bezpośrednio na numer telefonu. Minimalizm pozwoli więc szybko, bez problemów i zbędnej irytacji przejść przez całą ścieżkę zakupową na Twoim sklepie internetowym.
Poruszmy także kwestię nawigacji. Dobrze zaprojektowana, prosta i intuicyjna nawigacja to podstawa każdego sklepu internetowego. Zwłaszcza w erze mobilnej ekspansji użytkowników. Sam/a odpowiedz sobie na pytanie – jak wiele razy trafiłeś na sklep internetowy, po którym poruszanie się i nawigacja była udręką? Czy porzuciłeś próbę zakupów w takim sklepie? Zakładam, że tak właśnie się stało. Wyjść należy więc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników i menu nawigacyjne zaplanować w taki sposób, aby było intuicyjne, czytelne i proste w obsłudze. To kolejny krok, ku zadowoleniu Twoich klientów.
Kilka wskazówek dla minimalizacji
- Optymalizacja obrazków. Przemyśl niezbędną ilość i rozmieszczenie grafik na sklepie internetowym. Należy także korzystać z nowoczesnych formatów internetowych, kompresji oraz odpowiednich rozmiarów. Więcej o tym, jak dostosować grafiki do sklepu internetowego możesz zobaczyć tutaj.
- Odpowiednia typografia. Czcionki powinny być czytelne. Odradzam korzystanie z wymyślnych wzorów fontów, gdyż po prostu dla pewnej grupy odbiorców będą one po prostu nieczytelne. Powinno się także nie stosować wielu różnych czcionek na jednej stronie internetowej, aby zachować spójność designu.
- Minimalizm mobilny. Wersje mobilne witryn internetowych, to coś na czym powinno nam najbardziej zależeć. Nie jest ciężko uzyskać czytelny układ na dużych ekranach. Jednak większość internautów porusza się po sklepach internetowych na telefonach i tabletach. Pamiętaj o tym!
- Prosty interfejs. Zrezygnuj ze zbędnych widżetów, niepotrzebnych i rozpraszających sekcji oraz elementów, które mogą odwracać uwagę od naprawdę ważnych elementów wewnątrz sklepu.
Badanie szybkości sklepu internetowego
Ciekawostka. Jak zbadać szybkość ładowania? Istnieje całkowicie darmowe narzędzie od Google – Google PageSpeed Insights. Wpisując adres witryny internetowej w tym narzędziu uzyskamy procentowe wyniki i ocenę naszej strony. Poznamy tam czas ładowania witryny, czas reakcji oraz stabilność. Znajdziesz tam również wskazówki, które pomogą osiągnąć jeszcze lepsze wyniki w teście PSI.
Podsumowanie
Minimalizm w designie stron internetowych, to nie tylko estetyka, ale przede wszystkim funkcjonalność i wydajność witryny. Redukując zbędne elementy, możesz znacznie poprawić szybkość strony, co przełoży się na lepsze wyniki SEO. Przy okazji, a nawet przede wszystkim polepszając odczucia użytkowników. Szczególnie ważne jest to w przypadku sklepów internetowych WooCommerce. Minimalistyczne podejście może przyczynić się do wzrostu konwersji i obniżenia współczynnika odrzuceń.
Często zadawane pytania
Absolutnie nie. Minimalistyczny design nie wyklucza używania obrazów na stronie internetowej, ale definiuje ich układ i optymalną ilość, aby nie zasypać użytkownika niepotrzebnym kontentem.
Tak. Chociaż głównie to sklep internetowy zyska na przejrzystym wyglądzie, to także proste witryny firmowe odpowiednio zaprojektowane zwiększają szansę na pozyskanie nowego klienta.