5 wskazówek dla zdjęć produktów w sklepie internetowym

Sprawdź najnowszy wpis na blogu SRKstudio i dowiedz się o 5 wskazówkach dla grafik produktów w sklepie internetowym WooCommerce.

Jeśli prowadzisz lub chcesz prowadzić sklep internetowy musisz wiedzieć, że zdjęcia – czy też grafiki produktowe są jednym z czynników, które bezpośrednio decydują o decyzji zakupowej, a tym samym o sprzedaży. Dobrej jakości obrazy i zdjęcia nie tylko przyciągają wzrok, ale właśnie często robią decydujące wrażenie na potencjalnym kupującym. W tym artykule opiszę 5 wskazówek dla zdjęć produktów w sklepie internetowym. Dowiesz się, jak je odpowiednio zoptymalizować, aby poprawić współczynnik konwersji i wyniki SEO w Twoim sklepie internetowym.

Spis treści:
1. Wybór rozmiaru i formatu zdjęcia produktowego.
2. Zmniejszenie rozmiaru grafiki – kompresja.
3. Odpowiednie nazewnictwo zdjęć produktowych.
4. Teksty alternatywne dla obrazków.
5. Doświadczenia kupujących.
6. Podsumowanie.
7. Często zadawane pytania.

5 wskazówek dla zdjęć produktów w sklepie internetowym

Wybór rozmiaru i formatu zdjęcia produktowego

Pierwszy i najważniejszy krok. W zależności od produktów, jakie preferujesz musisz wybrać odpowiedni rozmiar zdjęć dla produktów w sklepie internetowym. Takim popularnym standardem dla sklepów internetowych WooCommerce jest rozmiar 1000x1000px, co pozwala na dobry stosunek wagi zdjęcia to jego jakości. Pozwala to także na swobodne przybliżanie grafiki produktowej przez kupujących. Oczywiście w przypadku specyficznych produktów, gdzie chciałbyś pokazać większą jakość z jeszcze bliższa można wykorzystać większe rozdzielczości. Takie praktyki często stosuje się w sklepach internetowych z dziełami sztuki, plakatami, biżuterią premium lub innymi produktami, które wymagają wysokiej jakości zdjęć produktowych.

Warto również wiedzieć, że powyżej zaproponowany rozmiar 1000x1000px jest w proprcjach 1:1, czyli kwadratowym obrazkiem. Można też pokusić się oczywiście o zdjęcia produktów e-commerce w innych proporcjach. Innym popularnym w internecie formatem jest 3:4, czyli pionowa grafika. Uwaga! Należy pamiętać, o tym, że wybierając proporcje 1:1 lub 3:4 należy się tego formatu trzymać, ponieważ mieszane zdjęcia na sklepie internetowym po prostu nie będą wyglądać estetycznie, a strony kategorii produktów będą wyglądać na rozsypane.

Poruszmy jeszcze kwestię formatu czy też rozszerzenia grafiki lub zdjęcia produktu. W skrócie – im lżejszy tym lepszy. Najlepszymi formatami będą .JPG/.JPEG, lub dla ewentualnych przezroczystych fotografii będzie to .PNG. Warto także nadmienić, że wiele platform, w tym właśnie WordPress i WooCommerce wspierają nowoczesne formaty internetowe, jak WEBP oraz AVIF. Jeśli Twój hosting nie oferuje bezpośredniej możliwości wgrywania grafik .web lub .avif możesz skorzystać z wtyczek, które podczas wgrywania plików w innych formatach automatycznie skonwertują Twój plik graficzny do wybranego formatu internetowego.

Obrazek przedstawia różne proporcje obrazków w sklepie internetowym. Poznaj 5 wskazówek dla zdjęć produktów w sklepie internetowym.

Zmniejszenie rozmiaru grafiki – kompresja

Już wielokrotnie na moim blogu wspominałem o tym, że długi czas ładowania strony może skutkować wysokim współczynnikiem odrzuceń i problemami z pozycjonowaniem strony internetowej lub sklepu internetowego. Dlatego warto stosować narzędzia do kompresji zdjęć, które zmniejszą wagę pliku bez zauważalnej utraty jakości. Istnieje ogrom darmowych narzędzi działających online, dzięki którym w kilka sekund skompresujesz swoje pliki. Co bezpośrednio przełoży się na szybsze ładowanie sklepu internetowego.

Omówię na szybko jedno z popularnych narzędzi, a mianowicie witrynę imagecompressor.com. Pozwala ona w prosty i szybki sposób zmniejszać wagę zdjęć lub grafik produktów w sklepie internetowym i nie tylko. Masz pełną kontrolę nad rozmiarem i jakością Twojej grafiki. Suwakiem po prawej stronie możesz zmieniać poziom kompresji dopasowując odpowiednią jakość i wagę zdjęcia. Natomiast suwakiem na środku ekranu możesz porównać jakość wersji oryginalnej oraz skompresowanej. Widzisz więc na żywo, jak będzie wyglądać grafika produktu po kompresji obrazu. Na załączonym przeze mnie obrazu widać, że niewielkim obniżeniem jakości udało się zaoszczędzić 38% wyjściowej wagi grafiki!

Odsyłam także przy okazji do innego mojego wpisu, w którym opisałem, jak i gdzie szukać grafik lub zdjęć na swoją stronę internetową.

Obrazek przedstawia, jak można łatwo skompresować grafikę lub zdjęcie produktu e-commerce. To jedna z 5 wskazówek dla zdjęć produktów w sklepie internetowym.

Odpowiednie nazewnictwo zdjęć produktowych

Z pozoru to, jak nazywa się nasza grafika czy zdjęcie produktu w sklepie internetowym nie ma dla nikogo żadnego znaczenia. Nic bardziej mylnego. Ludzie może i nie widzą nadanej przez Ciebie nazwy nigdzie na froncie sklepu, ale za to roboty Google są w stanie analizować nazwę pliku. Więc zapamiętaj, żeby zamiast przesyłać zdjęcia lub grafiki o losowych nazwach typu IMG1234.jpg, nazwij swoje zdjęcia poprawnie. Możesz wykorzystać w nazwie słowa kluczowe lub opisowość. Pamiętaj, że unikalne nazwy zdjęć pozwalają zrozumieć robotom Google to, co jest na danym zdjęciu, co przekłada się na lepsze uszeregowanie w wynikach wyszukiwania w wyszukwarkach internetowych. Prostym przykładem będzie na przykład w sklepie z obuwiem nazwanie grafiki w sposób następujący.: obuwie-sportowe-marka-kolor-czarny-rozm-42-obrazek01.jpg

Taka nazwa zdjęcia zawiera w sobie frazę kluczową, oraz podstawowy opis i informacje o produkcie, który przedstawiony jest na grafice. W innym z moich wpisów blogowych można przeczytać także, jak poprawnie optymalizować produkty w sklepie internetowym WooCommerce. Zachęcam do sprawdzenia także tego artykułu.

Teksty alternatywne dla obrazków

Tekst alternatywny (czyli alt text) jest kolejnym elementem kluczowy głównie dla SEO, oraz dostępności witryny internetowej. Powinien być krótki i jednocześnie opisowy (max 1-2 zdania). Pamiętaj, aby tekst alternatywny był naturalny, żeby nie był po prostu zlepkiem fraz kluczowych. Google „lubi” naturalne opisy, natomiast wręcz przeciwnie traktuje opisy na siłę napchane we frazy kluczowe. Dobrym przykładem tekstu alternatywnego będzie.: „Na zdjęciu przedstawione jest obuwie sportowe marka w kolorze czarnym i rozmiarze 42„. Spróbuj zastosować takie teksty alternatywne w swoim sklepie internetowym.

5 wskazówek dla zdjęć produktów w sklepie internetowym – doświadczenia kupujących

Pamiętaj także, że atrakcyjne zdjęcia produktów mogą zdecydowanie wpłynąć i poprawić wrażenia użytkownika (tzw. UX) i wpłynąć na czas spędzany na stronie. Nie od dzisiaj prawdą jest, że największą robotę na stronach internetowych i sklepach internetowych odgrywają właśnie zdjęcia i grafiki. Nie ważne, jak nowoczesny i stylowy będzie szablon witryny lub sklep internetowy. Twoja witryna nie będzie wygladać dobrze, jeśli obrazki nie będą odpowiednio dobrane i równie nowoczesne.

Co do stricte zdjęć produktów w sklepie internetowym, to pamiętaj żeby dla swoich produktów dodać tyle zdjęć ile jest konieczne, aby klient w pełni poznał produkt. Czasem wystarczające jest jedno zdjęcie, a czasem konieczna jest większa galeria. To już kwestia indywidualnej oceny sprzedawcy na bazie jego doświadczenia. Zwróć uwagę także na to, że zdjęcia produktów e-commerce będą oglądane z różnych urządzeń – telefonów oraz komputerów. Więc zastosuj odpowiednią proporcję zdjęć.

Podsumowanie

Na koniec, słowem podsumowania. Optymalizacja zdjęć produktów w e-commerce to inwestycja czasu, która przynosi wymierne korzyści w postaci lepszego SEO, wyższej konwersji oraz większego zaangażowania klientów. Zastosowanie tych 5 wskazówek pozwoli Twojemu sklepowi internetowemu np. WooCommerce wyróżnić się na tle konkurencji. Sprawdź to! Jeśli nie masz jeszcze własnego sklepu internetowego, to skontaktuj się z SRKstudio, a opowiem Ci, jak w prosty sposób taki sklep internetowy może być Twój. Lub sprawdź, jak otworzyć sklep internetowy na Shoper.

FAQ
Czy tekst alternatywny (alt text) jest konieczny?

Nie jest nigdy wymagany, ale zdecydowanie poprawia jakość SEO wewnątrz Twojego sklepu internetowego, a to może przełlżyć się na widoczność w sieci.

Jakie wtyczki WooCommerce do optymalizacji zdjęć?

Stostuj tylko wtyczki, które konwertują obrazy na nowoczesne formaty internetowe – tylko jeśli nie oferuje tego Twój hosting. Kompresję obrazów możesz wykonywać poza Twoją witryną. Pamiętaj im mniej ciężkich wtyczek – tym lepiej dla Twojej witryny internetowej!

Dlaczego moje zdjęcia ładują się wolno mimo kompresji?

Możliwe przyczyny to brak pamięci cache na serwerze lub stronie internetowej, zbyt duża liczba obrazów na jednej stronie lub nieefektywne hostingi. Rozważ optymalizację oraz audyt Twojej witryny internetowej.

Scroll to Top