Poprawna struktura adresów URL, czyli linków, to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji pod wyszukiwarki internetowe, więc SEO. Jak tworzyć przyjazne linki URL i dlaczego? Odpowiednie adresy URL ułatwiają wyszukiwarkom internetowym takim, jak Google lepiej zrozumieć zawartość strony. Prosty i czytelny adres URL ma zdecydowanie większe szanse na osiągnięcie lepszych pozycji w Google. Tyczy się to szczególnie frazom z długim ogonem, czyli long tail. Schludne i czytelne linki mogą także zwiększyć współczynnik klikalności (CTR). W przypadku sklepów internetowych, takich jak WooCommerce, optymalizacja adresów internetowych URL odgrywa szczególną rolę, gdyż produkty i kategorie są najbardziej istotne dla klientów i wyszukiwarek.
Najważniejsze zasady tworzenia poprawnych adresów URL.Spis treści:
1. Jak tworzyć przyjazne linki URL?
2. Najważniejsze zasady tworzenia poprawnych adresów URL.
3. Przykłady poprawnych struktur.
4. Adresy URL w sklepie internetowym WooCommerce.
5. Unikaj tych błędów w linkach URL.
6. Podsumowanie
7. Często zadawane pytania.
Jak tworzyć przyjazne linki URL?
Przede wszystkim należy postawić na czytelność i prostotę. Zadbaj więc o to, aby każdy adres URL był prosty i brzmiał zrozumiale przede wszystkim dla człowieka, ale także dla robotów indeksujących wyszukiwarek. Drugą niezwykle istotną rzeczą jest umieszczenie w linku URL frazy kluczowej, bądź słowa kluczowego. Fraza powinna być związana z treścią i kontekstem danej podstrony. Taki zabieg pozwoli Ci na osiągnięcie lepszych wyników w wyszukiwarkach internetowych.
Jak tworzyć przyjazne linki URL? Właśnie poznałeś lub poznałaś dwie najważniejsze zasady. Należy jednak pamiętać jeszcze o kilku kwestiach.
Nie przesadzaj z długością. To znaczy długie adresy mogą być skuteczne jako frazy long tail. Więcej o wykorzystaniu adresów typu long tail opisuję w artykule związanym z prowadzeniem bloga internetowego. Unikaj za wszelką cenę zbędnych znaków, które nic nie wnoszą do Twojego adresu, prócz dodatkowego bałaganu. Jako separatorów między słowami zawsze używaj myślników „-„. Nie korzystaj z podkreśleń „_” lub innego rodzaju wynalazków. Myślniki są najbardziej naturalnymi i najpopularniejszymi separatorami w adresach URL i nie tylko. No i ostatnia porada. Staraj się zachowywać hierarchię adresów, czyli mniejsze i pasujące w tematykę adresy, możesz umieszczać wewnątrz innego adresu. Jednak do przykładów praktycznego zastosowania przejdziemy za chwilę.
Najważniejsze zasady tworzenia poprawnych adresów URL
Stosuj frazy kluczowe w adresach URL.
Powtórzę po raz kolejny. Warto zapamiętać, że frazy kluczowe w adresie URL bardzo zwiększają szansę na pojawienie się strony w wynikach wyszukiwania dla zapytań związanych właśnie z frazą kluczową zawartą w linku URL.
Sprawdźmy to na przykładzie stron internetowych o WordPress:
Domyślnie WordPress utworzone przez Ciebie stron internetowe oraz wpisy blogowe tworzył będzie pod linkami URL opartymi o ID wybranego typu treści. Pierwszym krokiem jest więc upewnienie się, że Twoje bezpośrednie odnośniki WordPressa korzystają z odpowiednich adresów URL. Celem znalezienia tej opcji odsyłam do wpisu blogowego wprowadzającego do panelu administratora WordPress.
www.nazwatwojejdomeny.pl/p=12345
-> zamiast tego zastosuj rozwiązanie, jak poniżej:www.nazwatwojejdomeny.pl/tworzenie-stron-internetowych
Unikaj cyfr i nieczytelnych ciągów znaków.
Nie umieszczaj w swoich adresach URL cyfr lub parametrów, jeśli nie jest to konieczne. Wiadomo, że może pojawić się sytuacja, że trzeba skorzystać z liczby, która jest numerem modelu lub wydania. Jeśli jednak takiej potrzeby nie ma, niech Twoje linki wyglądają na czyste, schludne i składające się z samych liter i myślników.
Utrzymuj hierarchię treści i adresów.
W przypadku stron internetowych z dużą liczbą podstron lub kategorii, takich jak sklepy internetowe WooCommerce, zachowaj odpowiednią hierarchię. Zastosować możesz strukturę adresów URL, jak poniżej.
www.nazwatwojejdomeny.pl/sklep/elektronika/smartfo
nywww.nazwatwojejdomeny.pl/kategoria-produktu/elektronika/smartfo
ny
Zawsze stosuj myślniki, nie podkreślenia!
Myślniki są bardziej naturalne i lepiej interpretowane przez wyszukiwarki jako separatory słów. Również patrząc od strony człowieka, bardziej naturalnym dla nas znakiem jest myślnik „-„. Więc struktura Twoich linków URL powinna wyglądać tak:
www.nazwatwojejdomeny.pl/tworzenie-stron-internetowych
Przykłady poprawnych struktur linków URL
- Blog:
srkstudio.pl/blog/jak-zalozyc-sklep-internetowy-na-shoper/
- Sklep WooCommerce (produkt):
www.nazwatwojejdomeny.pl/produkty/lampy-stojace/lampa-nowoczesna
- Usługi:
www.nazwatwojejdomeny.pl/uslugi/tworzenie-sklepow-internetowych
Adresy URL w sklepie internetowym WooCommerce
Zawsze staraj się tworzyć adresy przyjazne dla produktów. Zdecydowanie poleca się umieszczać nazwę produktu w strukturze adresu URL dla Twojego produktu. Nie inaczej jest w strukturze adresów kategorii produktowych. Nazwa w linku URL powinna jasno dawać do zrozumienia, co się znajduje pod tym właśnie linkiem.
Unikaj tych błędów w linkach URL
Nie korzystaj ze zbyt długich adresów URL. Chyba, że operacja jest zamierzona i celujesz w ruch z frazy long tail. Unikaj również nagłówków z losowo dobranymi słowami. Zawsze umieszczaj w adresach frazy kluczowe. No i po raz kolejny – unikaj znaków typu _, ?, % – gdyż są one problematyczne.
Jak tworzyć przyjazne linki URL – Podsumowanie
Optymalizacja linków struktury URL to jeden z podstawowych elementów działań SEO i pozycjonowania. Wpływa zarówno na widoczność witryny w wyszukiwarkach, jak i na doświadczenie prawdziwego użytkownika. Zadbaj o czytelność, używaj odpowiednich fraz kluczowych i unikaj błędów, aby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki w pozycjonowaniu i wyszukiwarkach internetowych. Jeśli szukasz kompleksowej pomocy w tworzeniu stron internetowych czy optymalizacji WooCommerce, zapraszam do kontaktu!
Często zadawane pytania
Tak, krótsze i bardziej zwięzłe URL są lepiej oceniane przez wyszukiwarki oraz użytkowników. Z kolei dłuższe adresy URL z bardzo doprecyzowanymi frazami często stosuje się jako tak zwane „długie ogony” Przynoszą one mniejszy ruch niż krótkie i popularne frazy kluczowe. Jednak jest to ruch zdecydowanie bardziej trafny i często prowadzący do konwersji na stronie internetowej lub w sklepie internetowym.
Tak, ale pamiętaj o przekierowaniu 301, aby uniknąć utraty ruchu i problemów z indeksowaniem. Dlaczego? Bo Twój poprzedni adres URL wciąż będzie widoczny w wyszukiwarkach i użytkownicy w taki link będą klikać.
Jeśli chodzi o WordPress i WooCommerce, to przydadzą Ci się narzędzia takie jak Yoast SEO, Rank Math. Możesz skorzystać także z zewnętrznych narzędzi, aby zbadać konkurencyjność i potencjał danego adresu URL.
Zdecydowanie tak! Dobrze zaprojektowana struktura URL poprawia widoczność produktów w wyszukiwarce, co z kolei przedkłada się na większą sprzedaż Twoich produktów.