Szeroko rozumiany content, w tym głównie treści, to fundament skutecznego zdobywania ruchu organicznego i widoczności w sieci biznesów e-commerce. W dobie algorytmów Google i innych wyszukiwarek internetowych stawiających na jakość (E-A-T), wartościowe teksty mogą pośrednio zwiększyć widoczność sklepu internetowego i przyciągnąć ruch organiczny. Trzeba tylko teraz dowiedzieć się, jak teksty mogą zwiększyć sprzedaż w naszym sklepie internetowym.
Spis treści:
1. Od czego zależy widoczność sklepu internetowego?
2. Które teksty mogą zwiększyć sprzedaż w e-commerce?
3. Optymalizacja SEO treści dla e-commerce
4. Podsumowanie
5. Często zadawane pytania
Od czego zależy widoczność sklepu internetowego?
Większość popularnych wyszukiwarek internetowych, w tym Google – stale aktualizują swoje algorytmy, przykładając jednocześnie coraz większą wagę do treści, ich jakości, wiarygodności oraz poprawności. W jednym z poprzednich artykułów poruszałem temat E-A-T, czyli głównych wytycznych pod kątem oceny treści przez wyszukiwarki dla wielu branż, w tym różnych produktów e-commerce. Oczywiście w idealnym świecie wyszukiwarek, treści powinny być tak skonstruowane, aby odpowiadały na zapytania użytkowników – takie treści zyskują zdecydowanie w algorytmach. No i jeszcze jedną z ważnych kwestii jest responsywność. Musisz wiedzieć, że w dzisiejszych czasach zdecydowana większość użytkowników internetu pochodzi z urządzeń mobilnych, więc sklep internetowy powinien być dostosowany do nowoczesnych urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Jeśli Twoja strona internetowa nie jest dostosowana do korzystania z niej na telefonach, to znaczy, że konieczna modernizacja lub przebudowa witryny online.
Które i jak teksty mogą zwiększyć sprzedaż w e-commerce?
Weźmy pod lupę przykłady związane ze sklepem internetowym opartym o WooCommerce. W e-commerce możemy przede wszystkim napisać wartościowe treści w opisach produktowych. W przypadku, kiedy produktów jest kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt – to raczej nie powinno być problemu z napisaniem dla każdego z nich dobrego opisu. Warto ten czas na to poświęcić, bo to na pewno zaprocentuje w przyszłości. Gorzej sprawa wygląda, kiedy tych produktów mamy kilkaset, kilka tysięcy lub więcej. Raczej bardzo ciężką sprawą będzie napisać dla każdego z nich dobry opis – bo zajmie to po prostu ogrom czasu.
Przechodzimy więc do kolejnego miejsca, gdzie można wykorzystać dobrze napisane treści. Są to kategorie i podkategorie produktów. Są równie ważne, a nawet stwierdziłbym, że ważniejsze niż opisy produktowe. Ważniejsze patrząc od strony wyszukiwarek – nie od strony klienta! Klient raczej nigdy nie przeczyta opisów kategorii w sklepie internetowym. Robią to jednak roboty indeksujące wyszukiwarek internetowych, takich jak Google. Więc w miejscu opisu kategorii produktu należy również napisać dobry, wartościowy i jakościowy tekst.
W zależności od ustawień WooCommerce, także tagi oraz atrybutu produktów mogą być dodatkowym miejscem w sieci, gdzie potencjalni klienci będą mogli znaleźć Twój sklep i Twoje produkty. W przypadku WooCommerce można do nich napisać opisy identycznie, jak do kategorii i podkategorii. Dobry pomysł na tagowanie produktów przynosi bardzo duże zyski na widoczności w wyszukiwarkach. Trzeba jednak dobrze zaplanować schemat tagowania, żeby robić to wszystko z sensem – aby nie doprowadzić do kanibalizacji własnych adresów w wyszukiwarkach. Kanibalizacja to coś w rodzaju walki o wyświetlanie się w wynikach pomiędzy dwoma lub więcej adresami należącymi do tej samej domeny.
Optymalizacja SEO treści dla e-commerce
Zacznijmy od początku, a zarazem od najważniejszego. Po pierwsze – frazy i słowa kluczowe. Keywords są podstawą skutecznej optymalizacji treści dla wyszukiwarek internetowych. Teksty na stronie internetowej powinny być odpowiednio nasycone frazami kluczowymi oraz wzbogacone o ich synonimy. Przecież już wiemy, że wyszukiwarki przeglądają treść zamieszczoną na Twojej stronie. Twoja witryna zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania, jeśli jej content będzie odpowiadał bezpośrednio na zapytanie użytkownika wyszukiwarki.
WAŻNE! Teksty powinny być napisane tak, aby nie były przesycone słowami kluczowymi. Tekst musi być naturalny i pisany przez człowieka, dla człowieka. Próba upychania fraz kluczowych na siłę i bez sensu merytorycznego może przynieść efekt wręcz odwrotny do zamierzonego!
Użytkownicy bardzo często korzystają także z dłuższych fraz, składających się z 4 lub więcej słów. Są to tak zwane frazy long tail (długi ogon). Więcej o frazach długiego ogona napisałem we wpisie dotyczącym prowadzenia bloga online. Wplatanie takich fraz pozwala ściągnąć ruch użytkowników, którzy stosują dokładne zapytania. Przykładem frazy long tail może być: „gdzie kupić gadżet dla sportowca na święta”.
Podsumowanie
Słowem podsumowania. Treści, zwane też contentem w e-commerce to inwestycja Twojego czasu, która z czasem może przynieść niespodziewanie dobre efekty. Odpowiednio zoptymalizowane przyciągają ruch, budują zaufanie – co prowadzi do zwiększenia ruchu i konwersji sklepu internetoewgo.
Często zadawane pytania
Najważniejsze są opisy produktów, opisy kategorii oraz wpisy blogowe z wartościowymi artykułami. Ważne też są autentyczne i konstruktywne opinie zadowolonych klientów.
Tak, zawsze warto prowadzić bloga. Niezależnie czy to strona firmowa czy sklep internetowy. Blog pomaga budować autorytet, zwiększa ruch organiczny, zwiększa liczbę fraz kluczowych – co zwiększa widoczność w sieci.
Wszystko zależy od tego, czy czujesz się na siłach, potrafisz i lubisz pisać. Jeśli tak, to nic nie stoi na przeszkodzie. Jeśli jednak nie jest to Twoja mocna strona, to warto skorzystać z pomocy specjalisty w tym zakresie.