Ciągłe sprawdzanie i monitorowanie ruchu na stronie internetowej, to podstawa skutecznego mierzenia efektów działań SEO, jak i marketingu internetowego czy też tradycyjnego. Analiza danych dostarczy Ci wielu informacji. Skąd pochodzą Twoi odwiedzający stronę, jakie podstrony odwiedzają najczęściej, jakie podejmują działania wewnątrz Twojej witryny, jak dużo czasu spędzają w Twoim sklepie internetowym oraz wiele, wiele więcej przydatnych informacji. Do monitorowania i analizy tych czynników, służą narzędzia do monitorowania ruchu na stronie internetowej. W tym artykule przedstawię kilka takich narzędzi, darmowych oraz płatnych, które pomogą Ci monitorować ruch na stronie.
Spis treści:
- Dlaczego warto monitorować ruch na stronie internetowej?
- Narzędzia do monitorowania ruchu na stronie internetowej
- Jak dokonać wyboru narzędzia do monitorowania ruchu?
- Podsumowanie
Dlaczego warto monitorować ruch na stronie internetowej?
Przede wszystkim poznanie odwiedzających. Monitorowanie ruchu pozwali dowiedzieć się, skąd pochodzą użytkownicy (np. z jakich wyszukiwarek, mediów społecznościowych, reklam, innych stron internetowych). Dowiesz się także jakie strony najczęściej odwiedzają, jak dużo czasu spędzają w Twojej witrynie, a także z jakich urządzeń korzystają z Twojej strony internetowej. Znając i analizując tak podstawowe zachowania użytkowników będziesz w stanie odpowiednio zoptymalizować treści oraz układ swojej witryny internetowej, a także skupić się mocniej na źródle, które przynosi największy ruch. Możesz też pójść w drugą stronę i wzmocnić działania, aby zwiększyć skuteczność tych mniej efektywnych kanałów marketingowych.
Na podstawie analizy z pierwszego kroku skup się na optymalizacja treści i poprawieniu doświadczeń UX. Przeprowadzając analizę ruchu swoich odwiedzających będziesz w stanie ocenić, które treści należy poprawić, aby niosły jeszcze większą wartość dla użytkowników. Jeśli przeanalizujesz sesję użytkownika będziesz w stanie także ocenić, na jakim etapie najczęściej odwiedzający opuszcza Twoją stronę. Wdrożenie odpowiednich poprawek UX na pewno pomoże zatrzymać użytkowników na Twojej witrynie. W jednym z wpisów opisywałem już trendy w projektowaniu oraz dostosowaniu UX do potrzeb dzisiejszych użytkowników internetu.
Jestem pewien, że jeśli odpowiednio podejdziesz do poprzednich instrukcji, efektem tego będzie zauważalne zwiększenie liczby konwersji. Jeśli poznasz swoich odwiedzających, pokażesz im to, czego oczekują lub odpowiednio zachęcisz do wykonania działania, z pewnością takie działanie zostanie podjęte. Jednym z przykładów może być optymalizacja procesu zakupowego. O tym, jak zwiększyć konwersje w sklepie internetowym również opisałem na swoim blogu.
W czym jeszcze może pomóc Ci monitorowanie ruchu i zachowań na stronie internetowej? Jeśli prowadzisz kampanie marketingowe w wyszukiwarkach lub mediach społecznościowych masz możliwość bieżącego śledzenia efektów takich kampanii reklamowych. Jeśli kampanie prowadzi dla Ciebie firma zewnętrzna, to może być dodatkowy czynnik, który pomoże Ci w ocenie efektów działań marketingowych.
No i w końcu. Cała ta analiza zdecydowanie będzie wpływać na SEO i pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli Twoje treści będą wartościowe, strona odpowiednio zoptymalizowana dla użytkowników mobilnych – to wszystko będzie prowadzić do zwiększenia Twojej widoczności w wyszukiwarkach internetowych.
Narzędzia do monitorowania ruchu na stronie internetowej
Google Analytics
Google Analytics, to bezdyskusyjnie najpopularniejsze i bardzo wszechstronne narzędzie analityczne. Na pierwszy rzut oka panel GA może wydawać się nie do ogarnięcia. Nic bardziej mylnego, wystarczy kilkanaście minut. Po takim czasie będziesz w stanie sprawdzić wszystkie najbardziej istotne informacje. Kilka statystyk, które możesz sprawdzić dzięki Google Analytics
- Liczba odwiedzających użytkowników,
- Źródła ruchu i pochodzenie odwiedzających (wyszukiwarki, social media, inne witryny),
- Zachowanie użytkowników w witrynie (długość sesji, odwiedzone podstrony),
- Dokonane konwersje (formularze, kliknięcia, zakupy).
Google Search Console
Google Search Console, znana również jako GSC, to bezpłatne narzędzie, które służy do analizy i optymalizacji widoczności strony w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej Google. GSC można także połączyć z usługą GA. Poniżej kilka przykładów, jakie informacje możesz sprawdzić dzięki konsoli wyszukiwania Google.
- Śledzić frazy, dzięki którym użytkownicy trafili na Twoją stronę,
- Śledzić pozycje w wyszukiwarce Google,
- Sprawdzić, jakie problemy ma Twoja witryna,
- Zarządzać mapami witryny,
- Monitorować i zarządzać indeksacją przez roboty Google.
Smartlook
Smartlook jest kolejnym narzędziem służącym do analityki internetowej. W odróżnieniu od Google Analytics czy GSC nie jest w pełni darmowy. Można skorzystać z darmowego planu, który ma jednak swoje ograniczenia. Niemniej jednak dla mniejszych stron czy sklepów internetowych darmowy plan będzie w zupełności wystarczający. Smartlook pozwala na nagrywanie i oglądanie nagrań sesji odwiedzających oraz heatmap (map dotknięć lub kliknięć).
- Nagrywanie i odtwarzanie sesji odwiedzających,
- Mapy cieplne, czyli najbardziej klikalne miejsca w witrynie,
Smartlook jest przydatny do poprawy UX i ścieżek zakupowych oraz identyfikacji błędów. Prowadzi do lepszych wyników sprzedażowych i zwiększeniu dostępności dla odwiedzających.
Ahrefs
Ahrefs to już jedno z bardziej zaawansowanych narzędzi do analizy ruchu na stronie i SEO. Niestety Ahrefs posiada tylko płatne plany dostępu, gdzie najtańszy to koszt $129 dolarów miesięcznie. Narzędzie to jest więc przeznaczone głównie dla agencji internetowych. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby każdy kto chce zoptymalizować swoją witrynę także skorzystał z możliwości tego narzędzia.
- Analiza profilu linków,
- Śledzenie pozycji w wynikach wyszukiwania,
- Monitorowanie ruchu organicznego i płatnego,
- Analiza konkurencji,
- Frazy kluczowe i propozycje fraz kluczowych,
- Analiza treści,
- Analiza techniczna SEO.
Ahrefs jest szczególnie przydatne dla osób, które chcą budować mocny profil SEO i zwiększać widoczność swojej strony w wyszukiwarkach. To tylko kilka z ogromu możliwości.
Jak dokonać wyboru narzędzia do monitorowania ruchu
Wybór narzędzia do monitorowania ruchu na stronie będzie zależeć tylko i wyłącznie od Twoich potrzeb. Na sam początek najlepsze będzie oczywiście Google Analytics wraz z Google Search Console. Dla osób koncentrujących się na mocno na SEO i konkurencji, to Ahrefs. Pamiętaj jednak, że narzędzie nie zrobi wszystkiego za Ciebie. Potrzebna jest także odpowiednia wiedza z zakresu SEO, aby w pełni skorzystać z możliwości tej platformy.
Podsumowanie
Monitorowanie ruchu na stronie internetowej jest ważne w kontekście zarządzania witryną. Regularna analiza danych z narzędzi do monitorowania ruchu na stronach internetowych pozwoli ci podejmować odpowiednie decyzje, które przełożą się na lepsze wyniki biznesowe.