Jeśli posiadasz własną stronę firmową lub sklep internetowy, pewnie zastanawiasz się, jak sprawić, by użytkownicy regularnie do Ciebie wracali? Skuteczna retencja ruchu to jeden z istotnych elementów sukcesu stron internetowych WordPress, jak i sklepów internetowych WooCommerce. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak utrzymać użytkowników na swojej witrynie, to przygotowałem specjalnie dla Ciebie krótki, ale treściwy artykuł na ten temat. Artykuł raczej nieprędko się zestarzeje, gdyż zawarłem w nim informacje typowo ponadczasowe, które zawsze będą ważne pod kątem oceny witryn internetowych.
Spis treści:
1. Czym jest retencja ruchu i dlaczego jest tak istotna?
2. Jak sprawić by użytkownicy wracali na stronę internetową?
3. Podsumowanie.
4. Pytania i odpowiedzi.
Czym jest retencja ruchu i dlaczego jest tak istotna?
Retencja użytkowników, czy też retencja ruchu informuje nas o tym, czy nas klienci zostają z nami, czy po prostu przychodzą i odchodzą bezpowrotnie. Zatrzymanie użytkowników ma na celu nie tylko zwiększenie ruchu, ale przede wszystkim wyższy współczynnik konwersji i sprzedaży. Za tym wszystkim idzie także lepsza pozycja strony internetowej WordPress lub sklepu internetowego WooCommerce w wyszukiwarkach. Dlaczego? Algorytmy wyszukiwarek zdecydowanie docenią niższy niż u konkurecnji współczynnik odrzuceń oraz dłuższy czas spędzony na stronie przez Twoich odwiedzających. Właśnie dlatego powinniśmy przynajmniej spróbować wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i zadziałać na ich podświadomość, żeby w przyszłości wrócili właśnie do nas, a nie skorzystali z oferty naszego konkurenta w branży. Jak to zrobić? Zaraz wszystkiego się dowiesz.
Jak sprawić by użytkownicy wracali na stronę internetową?
A więc od początku. Najpierw należy przyjrzeć się temu, z czym nasz odwiedzający spotyka się na samym początku sesji z naszą stroną firmową lub sklepem online. Nie chodzi o nic innego, jak o czas ładowania. Kojarzysz zasadę 3 sekund? Zdecydowanie sprawdza się to, że jeśli odwiedzający nie zobaczy Twojej witryny w ciągu 3 sekund, to już nigdy na nią nie wróci. Mało tego, ja bym tą zasadę 3 sekund rozbudował. Jeśli każda z kolejnych odwiedzonych podstron ładuje się około 3 sekund, to również prędzej czy później potencjalny klient zrezygnuje z poruszania się po tak ciężkiej i powolnej witrynie. Zwłaszcza dzisiaj, kiedy wybór różnego rodzaju produktów i usług w internecie jest w zasadzie nieskończony. Na czas ładowania strony może mieć wpływ wiele rzeczy, od niepoprawnej konfiguracji strony internetowej czy przeładowanych zasobów. Czasem warto rozważyć także wybór odpowiedniego hostingu pod sklep internetowy WooCommerce.
Drugim elementem, z którym zderzą się Twoi odwiedzający, to pierwsze wrażenie z Twojej witryny. Nie tylko pierwsze, ale także i każde kolejne wrażenie. Dlatego własnie warto, aby strona internetowa była minimalistyczna, czytelna i miała dobrze zaprojektowany UX. Takie rozwiązanie zapewni łatwość poruszania się po witrynie. Prosta i intuicyjna ścieżka zakupowa zdecydowanie zwiększy współczynnik konwersji i ułatwi zakupy. Ważnym jest, żeby Twój klient nie musiał być programistą, aby był w stanie zrobić zakupy w Twoim sklepie internetowym 🙂 W jednym z moich wpisów, opisałem kilka oznak, które wskazują, że potrzebna jest przebudowa strony firmowej.
Trzecia rzecz, równie ważna jak dwie poprzednie. W dobie internetu mobilnego to dostosowanie witryny internetowej do urządzeń mobilnych. Strona lub sklep internetowy powinny być dostosowane do korzystania z urządzeń mobilnych bez żadnego problemu. Wersje mobilne powinny być równie szybkie, jak wersje komputerowe.
Co jeszcze możesz poprawić w swojej witrynie?
Następna rzecz, to wartościowe treści. Już niejednokrotnie wspomniałem, że dobre treści niosą wartość nie tylko pod kątem pozycjonowania, ale także dla człowieka. Dobrze napisane opisy na czytelnej stronie internetowej przyciągają uwagę i rzeczywiście są czytane. Dobry opis produktu potrafi zdecydowanie zwiększyć sprzedaż, a zadowolony klient na pewno wróci do Ciebie po więcej. Dodatkowo treści powinny być odpowiednio segmentowane i dopasowane do niszy odbiorców. Jeśli trafisz w punkt, to zdobędziesz wielu stałych klientów.
Z mniej standardowych już rozwiązań, to dla wielu klientów program lojalnościowy jest czymś bardzo zachęcającym. Każdy uwielbia zbierać punkty i wymieniać je na nagrody, zwłaszcza w formie rabatów. Może to być dla Twojego sklepu strzał w 10!
Podsumowanie
Wiesz już, że skuteczna retencja użytkowników wymaga połączenia różnych działań – od optymalizacji i UX po content marketing. Jeśli chcesz zatrzymać klienta, musisz zaoferować coś od siebie, pokazać że Ci na nim zależy. Niedbalstwo, zwłaszcza niezadbany sklep internetowy nie przynoszą nic dobrego, nawet rzadko kiedy sporadycznych klientów. Nie mówiąc już o stałych bywalcach. Zastosuj te kilka prostych działań i sprawdź, jakie przyniesie to efekty w postaci zwiększonych zarobków z biznesu. Jeśli masz dodatkowe pytania, lub chcesz na ten temat porozmawiać, to zapraszam do kontaktu.
Pytania i odpowiedzi
Nie ma narzędzi, które zrobią za Ciebie retencję użytkowników. Ale dzięki analitycznym aplikacjom, jak Google Analytics możesz śledzić, jak wygląda i skąd pochodzi ruch do Twojej witryny.
Niski współczynnik odrzuceń, dłuższy czas spędzany na stronie oraz większe sesje na pewno odbiją się pozytywnie dla wartości Twojej witryny.
Nie ma jakiegoś złotego środka. Najlepiej jak najczęściej. Dla przykładu, ja to staram się robić raz w tygodniu. O wiele ważniejsze jest to, żeby treść była wartościowa i dobrze napisana. Na ciekawy i przemyślany temat.