Czym są dane strukturalne – schema?

Czym są dane strukturalne schema.org? I jak mogą pomóc Twojej firmie w zwiększeniu widoczności w internecie?

Wielu administratorów stron internetowych wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, jak dużą rolę odgrywa odpowiednia optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. Jednym z obowiązków powinno być zoptymalizowanie danych strukturalnych. Czym są dane strukturalne? To specjalny język znaczników (schema.org), który pomaga wyszukiwarkom internetowym, takim jak Google, lepiej zrozumieć treść Twojej strony internetowej. Są one kluczowe dla wyświetlania sprecyzowanych i rozszerzonych wyników wyszukiwania (rich snippets), które zwiększają widoczność i poprawiają CTR (stosunek kliknięć do wyświetleń).

Spis treści:
1. Czym są dane strukturalne?
2. Dlaczego warto stosować dane strukturalne schema.org.
3. Jak dodać schema.org w WordPressie?
4. Pytania i odpowiedzi.

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne, znane też popularnie jako schema.org, to specjalne znaczniki dodawane do kodu HTML strony. Pozwalają one wyszukiwarkom internetowym, takim jak Google lepiej zrozumieć zawartość Twojej witryny. To właśnie dzięki danym schema możliwe jest wyświetlanie rozbudowanych informacji w wynikach wyszukiwania (to właśnie rich snippets). Pisząc rozbudowane dane mam na myśli na przykład: typ wpisu, opinie lub oceny, dane autora, datę publikacje, cena lub inne odpowiednie dopasowane dane w zależności od typu wpisu. Dane strukturalne pozwalają wyświetlać inne i odpowiednie dane dla produktów ze sklepu internetowego, a inne dla wpisów z bloga technologicznego.

Grafika przedstawia to, czym są dane strukturalne schema i jak zostały pokazane poprzez featured rich snippet

Dlaczego warto stosować dane strukturalne schema.org.

Przede wszystkim dlatego, że możemy dzięki temu swoje strony internetowe oraz sklepy internetowe wyróżnić na tle innych wyników wyszukiwania. Powiedzmy sobie szczerze, jeśli Google dostarczy użytkownikowi wynik, jak powyżej, to masz w zasadzie pewność, że to właśnie na Twojej stronie internetowej ostatecznie wyląduje ten użytkownik. Zwiększa to współczynnik kliknięć do wyświetleń.

Jeśli Twoja witryna pojawi się w wynikach rich snippet, może zyskać na wiarygodności oraz rozpoznawalności. Co również bezpośrednio przełoży się na zainteresowanie Twoją ofertą i większą sprzedaż Twoich usług lub produktów.

Możesz zyskać lepszą widoczność głównie na słowa kluczowe i frazy z długim ogonem (long tail). Jeśli Twój wpis zawiera odpowiednie tagi – article oraz faq, to wszystko zwiększa szanse na pojawienie się na górze wyników wyszukiwania. W dodatku, jako wyróżniony wynik.

Jak dodać schema.org w WordPressie?

W łatwym wdrożeniu jeśli nie jesteś programistą pomoże Ci wtyczka YOAST SEO. Znajdź więc i zainstalują tą wtyczkę. Wystarczy po prostu przejść przez wstępną konfigurację – proponowaną przez wtyczkę. Później automatycznie odpowiednie tagi zostaną dopisane do odpowiadających im typów treści.

Pamiętaj, że podczas pisania nowych wpisów na bloga dobrą praktyką jest dodawanie sekcji z pytaniami i odpowiedziami na te popularne pytania. Tak zwane FAQ. Jest to niejako odpowiadanie na pytania użytkowników wyszukiwarek, więc taka sekcja jest bardzo pożądana przez algorytmy wyszukiwarek internetowych.

Pytania i odpowiedzi

Czy schema wpływa na ranking w wyszukiwarce Google?

Nigdy do końca nie wiadomo, jak działają algorytmy Google. Dane strukturalne na pewno poprawiają CTR, który jest jednym z czynników rankingowych.

Jak sprawdzić czy mam Schema na swojej stronie?

Użyj narzędzia Google: https://search.google.com/test/rich-results – wklejasz tam adres URL, który chcesz sprawdzić pod kątem wykrycia danych strukturalnych.

Przewijanie do góry