Optymalizacja produktów w WooCommerce

Sprawdź, jak optymalizować produkty w WooCommerce pod względem wyświetlania oraz pozycjonowania w Google.

Sklepy internetowe to coraz popularniejszy kanał sprzedażowy. Z dnia na dzień powstaje coraz więcej nowych sklepów online, a z tym wiąże się niemały wzrost konkurencji na rynku. Produkty w sklepie, podobnie jak strony i podstrony internetowe, są indeksowane przez roboty Google. Bardziej wartościowe, z dobrym contentem i treściami znajdą się po prosty na wyższej pozycji w wyszukiwarce. Niesamowicie ważna jest więc optymalizacja produktów w WooCommerce oraz zachowanie dobrych praktyk przy dodawaniu nowych produktów. Jasnym jest, że należy trzymać się podstawowych zasad SEO, ale najważniejsze jest pisanie treści 'dla ludzi’, bo to ludzie ostatecznie zostaną Twoimi klientami.

Nazwa produktu

Zacznijmy od początku. Pierwszy, a zarazem praktycznie najważniejszy element Twojego produktu. Nie dość, że już dobra nazwa bardzo często sprzedaje, to do tego traktowana jest przez wyszukiwarki jako najważniejszy nagłówek na stronie produktu.

Należy więc pamiętać, żeby nazwa była krótka i treściwa. Musi zawierać najważniejsze informacje o produkcie (producent, model, fraza kluczowa, dodatkowe ważne informacje dla klienta). Tytuł nie może być też zbyt długi, według mojej opinii nazwa nie powinna być dłuższa niż 40 znaków ze spacjami. To wystarczające, aby nazwać szczegółowo produkty z każdej branży.

Przykładowe nazwy produktów dla wybranych branży:

  • sklep odzieżowy: Spodnie Jeansowe HUGO BOSS Slim
  • sklep z elektroniką: SAMSUNG Galaxy S21 Ultra 12/128GB
  • wyroby jubilerskie: APART Pierścionek złoty z brylantem
Znaczenie nazwy produktu w optymalizacji i pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych.

To przykłady nazw, które przekazują najważniejsze informacje potencjalnemu kupującemu oraz są wartościowe dla wyszukiwarek internetowych oraz w sklepie. Warto dodać, że z nazwy produktu generowany jest bezpośredni link do strony produktu. W WooCommerce można go własnoręcznie edytować, ale dobra nazwa zrobi to za nas i zaoszczędzi czas, który możemy poświęcić na napisanie krótkiego opisu.

Opis produktu

Przyszedł czas na opis naszego przedmiotu sprzedaży. W opisie można zamieścić sporą ilość informacji. Opis może przyjmować formę listy wypunktowanej, zwykłego tekstu lub nawet tekstu z dodatkowymi obrazkami – wszystko to zależeć będzie od tego, co sprzedajemy.

Oprzyjmy się o przykład urządzenia mobilnego – smartfona. W takim przypadku w opisie najlepiej zawrzeć szczegółowe parametry sprzętowe i systemowe. Oczywiście najlepiej w formie jakiejś tabeli lub listy, aby kupujący intuicyjnie znalazł informacje, których szuka i którymi jest zainteresowany.
W innym przykładzie możemy wziąć pod lupę produkt ze sklepu z kosmetykami. Tutaj śmiało można zastosować tekst opisowy, w którym zawrzemy informację o działaniu danego produktu, pochodzeniu, dokładnym składzie. Mile widziane będą także wskazówki odnośnie stosowania takiego kosmetyku.

Kilka porad odnośnie dobrych praktyk w pisaniu produktów. Przede wszystkim należy pisać teksty dla człowieka. Schludnie napisany tekst czyta się lepiej i zrobi lepsze pierwsze wrażenie na potencjalnym kupującym. Trzeba także pamiętać o tym, żeby do tekstu sprytnie przemycić raz lub dwa naszą frazę kluczową, którą zazwyczaj będzie nazwa produktu, jej synonimy lub jakaś część nazwy produktu.
Strona produktu z tak napisanym opisem z pewnością będzie lepiej widziana przez wyszukiwarki oraz indeksowana.

Uwaga! Jeżeli produkty w naszym sklepie są do siebie podobne, to odradzam kopiowanie opisów. Najlepiej do każdego produktu podejść indywidualnie, ewentualnie synonimizować te teksty, aby nie zostały uznane jako duplikaty.

Dane produkty – Atrybuty

Kolejny ważny element. Dlaczego warto korzystać z atrybutów? Po pierwsze ułatwia to posortowanie produktów według jakichś wytycznych (atrybutów właśnie). Kiedy nasze produkty są posegregowane, to późniejsze ich wyszukiwanie na stronie sklepu staje się o wiele wygodniejsze i bardziej dokładne. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że nie wszyscy użytkownicy korzystając z wyszukiwarki sklepie kierują się kategoriami produktów. Wielu z nich szukając produktu opiera się właśnie o wybrane cechy produktu. Dlatego stosowanie atrybutów to bardzo dobra optymalizacja produktów WooCommerce.

Na przykładzie elektroniki można się domyśleć, że użytkownik może wyszukiwać smartfona o określonej ilości pamięci RAM, pamięci wewnętrznej czy systemu operacyjnego. A więc dodając do produktu takie podstawowe atrybuty możemy zdecydowanie ułatwić użytkownikowi poruszanie i wyszukiwanie w naszym sklepie internetowym.

Optymalizacja produktów WooCommerce za pomocą atrybutów.
Dodawanie atrybutów w oknie dodawania nowego produktu.
Atrybuty produktów WooCommerce i jak z nich korzystać.
Widok atrybutów/cech na stronie produktu.

Krotki opis produktu

Najpierw ustalmy czym jest, jak go wykorzystać i w którym miejscu na stronie produktu go zobaczymy. Krótki opis to nic innego, jak po prostu kilka wybranych najważniejszych i najbardziej istotnych informacji dla kupującego. Dlaczego? Ponieważ jest to pierwszy tekst o produkcie, jaki zobaczy użytkownik sklepu po odwiedzeniu strony przedmiotu sprzedaży.

Optymalizacja krótkiego opisu dla produktów w sklepie internetowym.

Jakie informacje zawrzeć w krótkim opisie? Wszystko w zasadzie zależy tutaj od branży, tak samo jak z nazwą produktu. Tutaj jednak nie ma jednego sprawdzonego wzoru. Inaczej będzie wyglądać 'short description’ dla produktu z branży elektronicznej, a całkowicie inaczej dla produktu odzieżowego. Krótki opis smartfona z reguły będzie zawierał wypunktowane najważniejsze parametry sprzętowe i systemowe, a buty można opisać w dwóch, trzech zdaniach, gdzie wspomnimy np. o ich przeznaczeniu.

Warto dodać, że w niektórych przypadkach można, a nawet należy pominąć krótki opis. Choćby w sytuacji, kiedy ma być zwyczajnym laniem wody i nie będzie wnosił zupełnie żadnej wartości dla potencjalnego kupującego. To już kwestia indywidualna każdego właściciela sklepu internetowego.

Kategorie produktów

Sprawa ma się podobnie jak z dodawaniem atrybutów do produktu. Zachowanie dobrych praktyk przy kategoryzowaniu zdecydowanie ułatwi poruszanie się po sklepie i poprawi doświadczenia użytkowników. Dobrze zbudowane drzewko kategorii dodatkowo stworzy nam piękny i przyjazny link dla wyszukiwarek internetowych, takich jak Google.

Weźmy znów na tapetę przykład ze sklepem z elektroniką. Urządzenia mobilne można podzielić na kilka kategorii. Na przykład smartfony można kategoryzować w następujący sposób – ZEGARKI I SMARFTONY (kategoria główna – rodzic) -> SMARTFONY (kategoria docelowa).
następnie wychodzi nam z tego idealny adres internetowy – https://nazwasklepu.pl/sklep/smartfony-i-zegarki/smartfony/nazwa-produktu

Uwaga! Z podkategoriami starajmy się nie schodzić zbyt nisko. Po pierwsze nasz link do produktu będzie coraz dłuższy, a druga sprawa tyczy się wyszukiwania i ilości kliknięć w witrynie, zanim klient trafi na produkt, którego szuka.

Tagi produktów

Tagi to nic innego jak uszczegółowienie informacji o produkcie. Produkty powinno się tagować przede wszystkim synonimami słów z nazwy produktu, lub innymi słowami czy frazami, które ułatwią późniejsze wyszukanie tego przedmiotu właśnie przez tagi. Odpowiednia optymalizacja produktów w WooCommerce wraz z ich otagowaniem zapewni maksymalną skuteczność wyszukiwania w sklepie.

Jak korzystać z tagów produktowych w WooCommerce, aby poprawić wyniki w wyszukiwarce Google.

Po raz kolejny weźmy przykład smartfona. Dla takiego produktu w tagach użyjemy nazwy producenta, synonimów słowa smartfon, oraz wszystko inne, co uznamy za słuszne. W skrócie – po pierwsze, tagi mają doprecyzować produkt, a po drugie postawmy się na miejscu Kowalskiego i pomyślmy jakimi frazami będzie szukał tego produktu.

Uwaga! Nie zaleca się stosowania zbyt dużej ilości tagów. Ma to być doprecyzowanie produktu i wyszukiwania. Maksymalnie około 10 tagów będzie w zupełności wystarczającą ilością.

Obrazek i galeria produktu

Dotarliśmy właściwie do końca. Optymalizacja produktów w WooCommerce to także działanie od zaplecza. W sklepie internetowym znajduje się wiele elementów niewidocznych dla przeciętnego użytkownika. Jednymi z takich elementów są teksty alternatywne obrazów, z których korzystają przede wszystkim roboty indeksujące. Tekst alternatywny powinien opisywać zawartość obrazu. Niewłaściwym zachowanie jest zostawianie pustych altów. Skorzystajmy więc z okazji i w miejsce tekstów alternatywnych wpiszmy słowo, frazę kluczową, czy nazwę naszego produktu.
Na pewno nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie.

Widok strony produktowej WooCommerce i WordPress.

BONUS! YOAST SEO

Na koniec mały bonus. Każdy projektowany przeze mnie sklep wyposażony zostaje w rozszerzenie YOAST SEO. Yoast to wtyczka, która ułatwia edycję i dostosowanie metatagów wedle potrzeb i własnego uznania. Co to są meta tagi? Zobaczmy na zrzut ekranu poniżej.

YOAST SEO dla WooCommerce - jak optymalizować produkty pod wyszukiwarki internetowe.

Za element oznaczony numerem 1 odpowiada pole Uproszczona nazwa. To nic innego jak ostatni człon linku do naszego produktu. Domyślnie jest generowany z nazwy naszego produktu, więc jeżeli odpowiednio przyłożyliśmy się do wprowadzenie tytułu produktu, to nie musimy martwić się o to pole.
Element 2 to tytuł SEO witryny, czyli tytuł strony produktowej. Tutaj możemy dowolnie się pobawić. Domyślnie meta tag title będzie zaczynał się od nazwy/tytułu produktu, tak też należy zostawić. Natomiast jeżeli długość tytułu zostawia nam pole do popisu (widoczny na obrazku zielony pasek – kiedy jest zbyt długi tytuł zmienia się na czerwony) to należy tam umieścić choćby nazwę swojego sklepu.
No i wreszcie 3 element, tak samo ważny jak pozostałe. Jest to meta description, czyli opis. W dwóch, trzech zdaniach opiszmy co znajduje się na stronie, oczywiście nie zapomnijmy w tym miejscu o frazie kluczowej.

Korzystanie z YOAST będzie dobrą praktyką, jednak nie jest konieczne, bo jak widzisz WooCommerce, jeżeli piszesz optymalne teksty i tytuły, sam potrafi wszystko dosyć schludnie ułożyć dla wyszukiwarek.

Scroll to Top