Strona internetowa i RODO

Strona internetowa i RODO, to dzisiaj nierozłączna para. Obrazek przedstawia dane osobowe pozostawione przez klientów odwiedzających Twoją stronę internetową, bądź przez klientów, którzy dokonali zakupu w Twoim sklepie internetowym.

Jeśli jesteś na takim etapie, że zastanawiasz się właśnie nad uruchomieniem strony internetowej lub sklepu internetowego dla swojego biznesu, to koniecznie musisz przeczytać ten wpis. Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (czyli RODO), to unijne prawo, które reguluje przetwarzanie wrażliwych danych osobowych i ma na celu zapewnienie ich maksymalnej ochrony. Musisz wiedzieć, że praktycznie każda strona internetowa gromadzi i przechowuje jakieś wrażliwe dane klientów lub odwiedzających. Więc każda strona internetowa i RODO, to teraz nierozłączna para. Niezależnie od wielkości firmy, właściciele stron internetowych muszą znać podstawowe zasady RODO, aby uniknąć kar i zapewnić bezpieczeństwo danych swoich użytkowników.

Spis treści:
1. Strona internetowa i RODO
2. Bezpieczeństwo danych
3. RODO w praktyce
4. Podsumowanie

Strona internetowa i RODO

O co tak naprawdę chodzi w całym tym naszym RODO? W Nie jestem prawnikiem z wykształcenia, ale z oficjalnej strony internetowej Komisji Europejskiej możemy dowiedzieć się, że chodzi przede wszystkim o transparentność i bezpieczeństwo danych. Transparentność w zakresie przetwarzania danych osobowych, czyli witryna powinna informować użytkowników i odwiedzających o tym, jakie dane są zbierane, w jakim celu oraz jak będą one przetwarzane. Takie informacje zawrzeć powinno się w stosownym miejscu na naszej stronie internetowej. Przyzwyczailiśmy się do tego, że takie informacje zamieszczany na stronie polityki prywatności, która szczegółowo opisuje procesy związane z przetwarzaniem danych.

Podstawą transparentności są odpowiednio zaprojektowane zgody na przetwarzanie danych odwiedzających. Odwiedzający Twoją witryną muszą mieć możliwość dobrowolnego wyrażenia odpowiedniej zgody, ta zgoda musi być świadoma oraz jednoznaczna. W skrócie chodzi o to, że nie możesz zmusić użytkownika do wyrażenia zgody. Musi wiedzieć na co się zgadza oraz wyrażenie zgody musi być jasno przedstawione – np. zaznaczeniem pola checkbox lub wciśnięcie odpowiednio oznaczonego przycisku na stronie internetowej.

Ważna kwestia. Każdy użytkownik ma prawo do zapomnienia swoich danych. Warto w swojej polityce prywatności więc umieścić dane kontaktowe, lub przedstawić sposób w jaki odwiedzający będą mogli zażądać skorygowania bądź skasowania swoich danych osobowych.

Bezpieczeństwo danych

Niezwykle istotną kwestią jest właśnie kwestia bezpieczeństwa danych. Jeśli już klienci zaufali Twojej stronie internetowej i zostawiają u Ciebie swoje dane osobowe, należy zadbać o bezpieczeństwo tychże danych. Każda strona internetowa powinna być zabezpieczona przed utratą lub naruszeniem danych osobowych oraz dostępem osób nieuprawnionych. Konieczność jest zastosowanie odpowiednich zabiegów technicznych, takich jak szyfrowanie danych oraz wdrożenie certyfikatu SSL. Warto zadbać także o bezpieczne zaplecze i oprogramowanie witryny wykonując bieżące aktualizacje wtyczek oraz motywów.

RODO w praktyce

Tak, jak już wspomniałem powyżej. Pierwszym krokiem jest oczywiście publikacja polityki prywatności, która będzie swoistą informacją dla Twoich odwiedzających. Oczywiście politykę prywatności powinien przygotować wykształcony prawnik. Znam jednak wiele przypadków, gdzie wykorzystywane są darmowe generatory online – np. ten od CyberFolks. Witryna internetowa powinna także posiadać funkcjonalności umożliwiające wyrażenie zgody na przetwarzanie danych. Dla wykorzystywanych plików Cookies wykorzystuje się specjalnie zaprojektowane bannery Cookies. Banner Cookies informuje o typach ciasteczek w serwisie oraz pozwala na wyrażenie wybranych zgód.

Kolejną istotną kwestią będzie aktualizacja zapisów RODO w polityce prywatności. Na miarę poszerzania i powiększania swojego biznesu online pamiętaj o tym, aby razem z Twoim biznesem rosły także zapisy w polityce prywatności.

Czego unikać? Przede wszystkim niejasnej polityki prywatności. Pamiętaj także, że bardzo ważne są zabezpieczenia witryny. Żaden przedsiębiorca nie chciałby, aby dane jego klientów były nieodpowiednio zabezpieczone.

Podsumowanie

Musisz pamiętać, że zapewnienie zgodności z RODO, to Twój obowiązek, jako obowiązek przedsiębiorcy. Również, jako właściciela strony internetowej. Ważne jest zrozumienie i wdrożenie zasad transparentności, uzyskiwania zgód, prawa do usunięcia danych oraz odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych. Dbałość o dane osobowe użytkowników to nie tylko obowiązek prawny, ale także budowanie zaufania do Twojej marki.

Scroll to Top