Startując z całkowicie nowym sklepem internetowym nie musiałeś lub musiałaś martwić się o wydajność wybranego serwera. Nowo powstałe sklepu mają to do siebie, że musi upłynąć jakiś czas, zanim sprzedaż na dobre się rozkręci, a nawet wystrzeli poza najśmielsze oczekiwania. Z mojego wpisu dowiesz się, jak przygotować sklep internetowy na większy ruch. Skalowalność, to możliwość obsługi rosnącej liczby użytkowników bez widocznej utraty wydajności i jakości oferowanych funkcji. Odpowiednie skalowanie i przygotowanie sklepu pod duży ruch może przesądzić o sukcesie Twojego e-commerce. Zwłaszcza w okresach wzmożonego ruchu, takich jak promocje Black Friday, Cyber Monday lub inne sezonowo występujące wzrosty sprzedaży. Pamiętaj, że jeśli Twój sklep internetowy nie będzie odpowiednio przygotowany, może to prowadzić do spadku sprzedaży. To jednak wierzchołek góry lodowej, za którym mogą się kryć negatywne opinie oraz utraty nawet stałych klientów na rzecz konkurencji w Twojej branży lub niszy.
Spis treści:
1. Jakie problemy mogą wystąpić w okresach większego ruchu?
2. Jak przygotować sklep internetowy na większy ruch?
a) Odpowiedni hosting
b) CDN
c) Baza danych
d) Pamięć cache
e) Kod źródłowy
4. Podsumowanie
5. Często zadawane pytania
Jakie problemy mogą wystąpić w okresach większego ruchu?
Sezonowy i nagły wzrost ruchu na stronie mogą spowodować problemy i co istotne – uniemożliwić dokonanie konwersji w Twoim sklepie internetowym. Najczęstszym objawem (który nie zawsze musi wynikać z dużego ruchu) jest zauważalnie wydłużony czas ładowania sklepu internetowego. Przeciążony serwer może także całkowicie przestać odpowiadać na zapytania Twoich klientów prezentując im najczęściej błędy HTTP 500, 503 lub 504. Nie da się ukryć, że większość odwiedzających, którzy napotkają takie problemy po prostu zrezygnuje z zakupów w Twoim sklepie internetowym na rzecz na przykład konkurencji 🙁
Często spotykanymi problemami są także problemy z przeglądaniem produktów czy dodaniem określonego produktu do koszyka. Warto dodać, że na samym końcu każdej ścieżki zakupowej jest zawsze realizacja płatności za zamówienie. W skrajnych przypadkach długi czas zwłoki między przesłaniem zapytania z Twojego sklepu internetowego do operatora płatności online może być na tyle długi, że transakcja po prostu zostanie odrzucona i uznana jako nieopłacona i niezrealizowana.
SRKstudio – Przyspieszanie stron internetowych WordPress.
Jako specjalista z wieloletnim doświadczeniem wiem, że optymalizacja wydajności sklepu internetowego opartego o system WordPress nie jest prostą sprawą. Poprawa wydajności sklepu internetowego jest jednak kluczową kwestią. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, skontaktuj się z SRKstudio.
Przyspieszanie ładowania sklepów ->
Jak przygotować sklep internetowy na większy ruch?
Wiesz już, czym grozi nieodpowiednio przygotowany sklep internetowy na wypadek większego ruchu na stronie internetowej. Przedstawię teraz kilka najpopularniejszych metod, których skutkiem jest zwiększenie szybkości sklepu internetowego w nagłych przypadkach i nie tylko.
Odpowiedni hosting
Bezapelacyjnie najważniejszą kwestią jest wybór odpowiedniego hostingu dla sklepu internetowego. Już w jednym z moich wpisów pochyliłem się na ten temat oraz na co należy zwracać uwagę. Dla sklepów internetowych z dużym potencjałem do wzrostu ruchu najlepiej sprawdzać się serwery dedykowane, chmurowe lub VPS. Hostingi współdzielone też oczywiście są bardzo dobre, ale przy bardzo dużym zaangażowaniu użytkowników mogą mieć problemy z obsłużeniem dużej ilości ruchu. Warto sprawdzić ofertę LH.pl w kwestii wyboru odpowiedniego hostingu dla sklepu internetowego. Warto zwrócić także uwagę, czy serwer ma możliwość skalowania zasobów i mocy obliczeniowej w czasie rzeczywistym.
CDN
Kolejnym z popularnych sposobów zwiększenia szybkości i wydajności sklepu internetowego jest Content Delivery Network (CDN). CDN, to sieć serwerów rozmieszczonych na całym świecie, gdzie każdy przechowuje coś w rodzaju kopii Twojego sklepu internetowego. Zastosowanie CDN pozwala więc na pobranie zawartości sklepu internetowego z najbliższego użytkownikowi serwera, co zauważalnie skraca czas ładowania zawartości sklepu.
Baza danych
Następnym klockiem w naszej dzisiejszej układance jest baza danych. Czysta i zadbana baza danych zapewnia szybki i bezproblemowy przepływ danych. Zaniedbane i przeciążone bazy danych mogą stać się wąskim gardłem. Należy zadbać o regularne czyszczenie niepotrzebnych tabel w bazie danych. W przypadku WordPressa należy pamiętać że wyłączone lub usunięte wtyczki zostawiają swoje ślady w bazie danych.
Wydajność bazy danych możemy poprawić też stosując odpowiednie rozwiązania typu caching. Redis oraz Memcached to coś, w co musisz wyposażyć swój sklep internetowy. Bardziej wprawni i czujący się pewnie w bazach danych użytkownicy mogą pokusić się również o optymalizację zapytań do bazy danych – jednak sam WordPress robi to wystarczająco dobrze – jeśli jest oczywiście odpowiednio zadbany a silnik strony jest regularnie aktualizowany przez specjalistę.
Pamięć cache
Wykorzystanie pamięci podręcznej, czyli cache’owania, to technika polegająca na tymczasowym przechowywaniu kopii witryny internetowej. Często odwiedzane stron internetowe zapisywane są w pamięci podręcznej przeglądarki lub urządzenia końcowego. Oznacza to nic mniej i nic więcej, jak to, że użytkownicy odwiedzający Twoją stronę nie muszą za każdym razem pobierać jej zawartości z serwera. Mają w swojej pamięci podręcznej wszystkie pliki, które pozwalają na natychmiastowe otwarcie sklepu internetowego. WordPress nawet w swoim darmowym repozytorium oferuje ogromną ilość wtyczek do konfiguracji pamięci cache. Należy jednak pamiętać, żeby wybrać odpowiednią wtyczkę oraz zadbać o staranną konfigurację tej właśnie wtyczki. Nieprawidłowa konfiguracja może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. W skrajnych przypadkach nawet po usunięci wtyczki cacheującej nie uda się przywrócić poprzedniej konfiguracji Twojego sklepu internetowego.
Kod źródłowy
Nie mniej ważna jest także poprawna optymalizacja kodu źródłowego sklepu internetowego. Odłożone ładowanie pozwoli na wzrost wydajności, gdyż elementy niewidoczne będą ładować się dopiero wtedy, kiedy przyjdzie ich czas. Nie bez znaczenia jest także minifikacja skryptów Java, HTML czy CSS. W przypadku WordPressowych szablonów dodanych jest multum niepotrzebnych komentarzy czy pustych spacji – minifikacja ma na celu usunięcie tych zbędnych linijek kodu, które nie wnoszą absolutnie nic w odniesieniu do działania sklepu internetowego.
Podsumowanie
Jeśli dotarłeś do tego momentu, to wiesz już, jak przygotować sklep internetowy na większy ruch. Odpowiednie przygotowanie sklepu internetowego, to klucz dla utrzymania odpowiedniej jakości usług i maksymalizacji sprzedaży. Wybór hostingu, CDN, optymalizacja bazy danych i kodu źródłowego, to tylko niektóre z działań. Jest tego o wiele więcej. Jednak nawet te działania pomogą uniknąć przeciążeń serwera. Dzięki odpowiedniej strategii skalowalności Twój sklep będzie gotowy na każde wyzwanie. W razie dodatkowych pytań chętnie służę profesjonalnym kontaktem wsparciem i doradztwem w zakresie administracji i utrzymania stron i sklepów internetowych.
Często zadawane pytania
CDN to sieć serwerów, które przechowują kopie Twojej strony w wielu miejscach w sieci. Przyspiesza to jej ładowanie i zmniejsza obciążenie Twojego głównego serwera.
Wszystko zależy od aktualnego hosta i jego możliwości. Jeśli obecny usługodawca oferuje wyższe pakiety hostingu warto się temu przyjrzeć, a następnie podjąć decyzję.
Optymalizacja bazy danych powinna być wykonywana regularnie, a przynajmniej przy okazji wyłączania lub usuwania wtyczek z Twojego WordPressa.
Jeśli to jednorazowa sprawa, to najpierw należy zbadać przyczynę, a dopiero później działać. W zależności od tego, czy przyczyną był błąd aplikacji czy przeciążenie serwera trzeba będzie podjąć odpowiednie kroki naprawcze.