Poważnie zastanawiasz się nad utworzeniem sklepu internetowego lub strony internetowej dla swojej firmy lub marki osobistej? Wybór odpowiedniej nazwy domeny internetowej to jedna z najbardziej kluczowych decyzji, jakie musisz podjąć już na początku swojej przygody z własną witryną internetową. Domena przede wszystkim wyróżnia Twoją firmę w sieci, ale również ma ogromy wpływ na widoczność w wyszukiwarkach internetowych, a co za tym idzie, na Twój sukces. W poniższym wpisie postaram się przekazać przydatne informacje, z których skorzystasz, jeśli jesteś na etapie wybory nazwy swojej domeny internetowej.
Co to jest domena internetowa?
Domena internetowa, jest to adres URL, który użytkownicy wpisują w przeglądarce internetowej (Firefox, Chrome, Safari), aby wejść się na Twoją stronę internetową. Domena jest unikalną nazwą Twojej firmy w internecie, dzięki której Twoi klienci będą kojarzyć ją z Twoją marką. Przytoczyłem właśnie bardzo uproszczoną definicję domeny internetowej – aczkolwiek nic więcej nie musisz na ten moment wiedzieć. Nie mam zamiaru zanudzać Cię, że domena pozwala przekształcić adres IP prowadzący do Twojego hostingu na tekst łatwy do zapamiętania – nad tym się w tym momencie nie musisz zastanawiać.
Struktura domeny
Każda domena internetowa składa się z dwóch części:
z nazwy domeny – wyjątkowej i dopasowanej do Twojej marki i potrzeb
oraz z rozszerzenia domeny – czyli końcówką odpowiednio dopasowaną do języka lub przeznaczenia witryny.
np. .com, .pl, .eu, .net, .org – jest ich naprawdę niezliczona ilość.
Jakie rozszerzenie domeny?
Oczywiście najpopularniejszym i najbardziej pożądanym wyborem w Polsce jest rozszerzenie, które wskazuje właśnie na to, że strona przeznaczona jest dla odpowiedniego kraju lub języka – to rozszerzenie .pl.
Równie często stosowanymi są .com.pl, .net czy .eu.
Można też pójść o krok dalej i dopasować rozszerzenie swojej domeny do branży, specjalizacji lub przeznaczenia Twojej witryny. Przykładowymi rozszerzeniami funkcjonalnymi mogą być np.:
– .org – zazwyczaj używana przez organizacje non-profit
– .edu – używana dla edukacyjnych stron internetowych
– .gov – przeznaczona dla stron rządowych lub urzędowych
– .info – przeznaczona dla stron informacyjnych
– .com – przeznaczona dla stron komercyjnych
– .blog – przeznaczona dla blogów
– .store – przeznaczona dla sklepów internetowych
Ciekawostka.
W obecnych czasach coraz częściej wykorzystuje się domeny typu .ai czy .io. Odpowiadają one stronom internetowym dla krajów Anguilii oraz Brytyjskiego Terytorium Oceanu Indyjskiego. Są one tak pożądane ze względu na swoje unikalne i popularne skróty – np. AI – od sztucznej inteligencji.
Wybór domeny internetowej jest bardzo ważny
Wpływ na SEO oraz dobre pierwsze wrażenie
Twoja domena będzie pierwszym elementem, z którym spotka się potencjalny użytkownik. Właśni z tego powodu powinna być łatwa do wymówienia i pisania, a co najważniejsze – do zapamiętania. Dobrze dobrana domena ma również kluczowy wpływ na trudność pozycjonowania Twojej strony w wyszukiwarkach internetowych. Wyszukiwarki internetowe takie, jak Google biorą pod uwagę nazwę domeny podczas rankingowania wyników wyszukiwania. Pamiętaj, aby domena była zgodna z Twoją marką i produktem – pomaga to budować spójność i rozpoznawalność Twojej marki w sieci.
Jak wybrać domenę dla strony internetowej?
Zastanów się nad frazami kluczowymi, które są istotne dla Twojej branży. Rozszerzenie domeny odgrywa ważną rolę w odbiorze Twojej strony. Wybierz takie, które najlepiej dopasuje się do charakteru Twojej strony internetowej.
Kieruj się zasadą – krótka i łatwa do zapamiętania. Postaraj się unikać długich i skomplikowanych nazw. Unikaj także stosowania liczb i zbyt dużej ilości myślników, jeśli jest to możliwe. Dlaczego? Z prostego powodu. Dla przykładu podczas reklamy głosowej słowo „pięć” można zapisać na dwa sposoby – cyfrą „5” lub słowem „pięć”. Przez takie drobne nieścisłości i niuanse pojawia się ryzyku utraty ruchu na rzecz choćby i konkurencji.
Podsumowując – w pierwszej kolejności pamiętaj o nazwie swojej firmy, a następnie pomyśl o sprytnym umieszczeniu frazy kluczowej, z którą chcesz skojarzyć nazwę swojej domeny internetowej. Weźmy na przykład firmę WXYZ, która zajmuje się montażem automatyki bram. Osobiście zaproponowałbym następujące nazwy domen:
– wxyz.pl
– wxyzautomatyka.pl
– wxyz-automatyka.pl
– wxyzbramy.pl
– wxyz-bramy.pl
– wxyz.tech
Gdzie kupić i zarejestrować domenę internetową i ile to kosztuje?
W sieci znajdziesz wielu różnych dostawców domen. Spośród Polskich firm zdecydowanie polecam rejstratora LH.pl – gdzie za pierwszy rok zapłacisz jedyne 9 złotych netto. Natomiast każdy kolejny rok odnowienia to cena 129 złotych netto.
Dzięki powyższemu linkowi sprawdzić także, czy nazwa domeny, którą jesteś zainteresowany jest wolna do rejestracji. Jeśli jest zajęta, zobaczysz od razu propozycje wolnych nazw. W pakiecie z nazwą domeny oraz serwerem od LH.pl zyskasz także darmowy certyfikat SSL Let’s Encrypt.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniej domeny to kluczowy do Twojej obecności w sieci online. Dobrze dobrana nazwa domeny internetowej zdecydowanie wzmocni Twoją markę. Poprawia widoczność w wyszukiwarkach internetowych i pomaże użytkownikom znaleźć Twoją witrynę. Czyli – przemyśl nazwę marki i frazę kluczową, wybierz odpowiednie rozszerzenie, unikaj liczb w nazwie oraz dbaj o prawa autorskie i nazwy zastrzeżone.
Jeśli potrzebujesz dodatkowej pomocy z wyborem nazwy domeny lub stworzeniem sklepu lub strony internetowej, to zapraszam gorąco do bezpośredniego kontaktu ze mną w dowolnie wybranej formie.