Błędy 404, są błędami nieznalezionych stron wewnątrz strony internetowej lub sklepu internetowego. Są to jedne z najpopularniejszych problemów, z którymi muszą się zmierzyć właściciele i administratorzy witryn. Dlatego warto wiedzieć, czym są błędy 404 i jak je naprawić. Jest to bardzo istotna kwestia, gdyż „404” może negatywnie wpływać na pozycję w wynikach wyszukiwania (SEO) oraz na doświadczenia naszych odwiedzających (UX).
Spis treści:
1. Dlaczego błędy 404 są problematyczne?
2. Jak znaleźć?
3. Błędy 404 i jak je naprawić
4. Dobre praktyki
5. Podsumowanie
6. Często zadawane pytania
Dlaczego błędy 404 są problematyczne?
Postaw się na miejscu swojego odwiedzającego. Pewnie już nie raz byłeś, lub byłaś w takiej sytuacji, że szukając czegoś spotkałeś się z komunikatem błędu 404. Jeśli więc nie znalazłeś tego, czego szukasz, to prawdopodobnie opuszczasz takową stronę internetową. Błędny link może więc skutkować odejściem użytkownika ze strony internetowej. Wpływa to nie tylko na wzrost współczynnika odrzuceń, ale także może obniżyć ranking strony w wyszukiwarkach. Dla właścicieli sklepów internetowych WooCommerce lub innych platform, błędy 404 mogą prowadzić do utraty potencjalnych przychodów.
Dlaczego więc warto zwrócić uwagę na komunikaty 404?
- Zapobieganie utraty zbudowanego rankingu w wynikach wyszukiwania
- Zapobieganie utraty lub obniżenia współczynnika konwersji w sklepie internetowym lub na stronie internetowej
- Zapewnienie użytkownikom lepszych doświadczeń podczas korzystania z witryny
Jak znaleźć?
Wiesz już czym są błędy 404. Teraz warto dowiedzieć się, jak je zlokalizować. Ja osobiście preferuję najprostszą i dostępną dla każdego metodę. Bardzo łatwo możesz znaleźć błędy których szukasz w konsoli wyszukiwania. Usługa Google Search Console (GSC) dostarczy Ci wszystkich informacji, które potrzebujesz.
Aby znaleźć to, czego szukasz przejdź na stronę główną GSC, wybierz domenę, która Cię interesuje. Następnie w sekcji „Indeksowanie” Znajdź odnośnik „Strony”. Następnie pojawi się okno z informacjami o bieżącym stanie indeksacji stron wewnątrz Twojej strony internetowej. Z listy poniżej wybierz „Nie znaleziono (404)”. Właśnie teraz zobaczysz wszystkie strony wewnątrz Twojej witryny, które zwracają błąd 404. Zacznij od najbardziej ruchliwych i interesujących i napraw je koniecznie.
Błędy 404 i jak je naprawić
Istnieje kilka skutecznych metod na naprawę błędów 404. Możesz zastosować przekierowania 301. W ten sposób przekierujesz stronę z błędem na inną, alternatywną stronę, która działa poprawnie. Pamiętaj jednak, żeby zawsze szukać przekierowań, które odpowiadają adresowi z błędem. Reguły przekierowań można tworzyć bezpośrednio w pliku .htaccess. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach i korzystasz z WordPressa, to pomogą Ci w tym wtyczki zarządzania przekierowaniami WordPress.
Drugim ze sposobów jest po prostu odbudowa strony internetowej, która zwraca błąd 404. Czyli pod adresem błędu tworzysz podstronę, która tematycznie związana jest z URL-em 404. Jest to bardziej pracochłonna metoda, ale może być bardzo skuteczna.
Dobre praktyki
Czyli, jak ustrzec się przed dużą ilością problematycznych błędów 404. Przede wszystkim potrzebna jest regularna kontrola linków wewnątrz Twojego sklepu internetowego lub strony internetowej. Jeśli usuwasz jakieś podstrony, produkty lub kategorie – warto ich linki URL przekierować od razu na odpowiadające im, istniejące adresy URL.
Pamiętaj także, aby tworzyć przemyślaną strukturę adresów URL wewnątrz Twojej witryny. To pozwoli Ci łatwiej zarządzać linkami i nie zgubisz się w gąszczu własnych linków. W jednym z moich artykułów opisywałem, jak tworzyć poprawną strukturę adresów URL.
Warto także przygotować odpowiednią stronę dla błędu 404. Zawrzyj na niej ważne informacje, pole wyszukiwania oraz odnośniki do stron, które mogą zainteresować odwiedzających – aby mieli szansę pozostać na Twojej witrynie internetowej, nawet jeśli napotkają błąd 404.
Podsumowanie
Teraz wiesz już, że skuteczne monitorowanie i naprawa błędów 404 to ważna kwestia do utrzymania wysokiej jakości witryny i unikania strat ruchu głównie organicznego. Jeśli wykonasz dla swojej strony internetowej powyższe kroki, zapewnisz lepsze doświadczenie użytkownikom i poprawisz widoczność w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli masz dodatkowe pytania, lub potrzebujesz wsparcia specjalisty, zapraszam do kontaktu.
Często zadawane pytania
Błąd 404 to status HTTP oznaczający, że serwer nie znalazł strony pod wskazanym adresem URL.
Google Search Console, ale można skorzystać także z Google Analytics, logów serwera oraz wtyczek do WordPressa.
Tak, zbyt wiele błędów 404 może negatywnie wpływać na indeksację strony i pozycje w wynikach wyszukiwania.